Hur skall vi gå tillväga med en elev som flyttar under gymnasieantagningen?

18 mar 2020
Hej!

Jag har kontakt med en ungdom (som möjligt skall flytta till ett annat län under sommaren. Då flytten är oklar ställer detta till det angående gymnasievalet.
Hur skall vi gå tillväga? Kan man göra en ansökan i båda länen? Kan man göra en sen ansökan i sådana här fall?

Mycket tacksam för svar,

19 mar 2020

Du ska alltid informera gymnasieantagningen i din kommun om du ska flytta under antagningen. Ansökan till gymnasiet görs alltid genom den kommun där du är folkbokförd (och du kan söka i båda län från din nuvarande kommun). Även om du ska flytta till en annan kommun, gör du alltså ditt gymnasieval via antagningskansliet i den kommun som du bor i.

Beroende på när du flyttar och hur kalendern för antagningen ser ut, kan du sedan bli överförd till ett nytt kansli.

Eftersom slutantagningen är den viktigaste delen av antagningen har det betydelse om du flyttar före eller efter denna. Om du är folkbokförd i din nya kommun i tid till slutantagningen i juni innebär det att du har samma möjligheter att bli antagen som andra elever i kommunen.

För att vara säker på att få en plats i din nya kommun kan du se till att även ha val till kommunala skolor i den kommun där du är folkbokförd över slutantagningen. Om du har blivit antagen till en kommunal skola i din tidigare kommun, är du garanterad en plats i din nya kommun på det program du blivit antagen till. Observera dock att platsgaranti inte innebär en rätt att välja skola.

Till friskolor söker alla elever i hela Sverige på samma villkor, oavsett hemkommun. Dina möjligheter att bli antagen till en friskola påverkas därför inte av att du flyttar.

(mer information här)