Vilket gymnasieprogram passar om jag vill bli kirurg?

17 mar 2020
Hej! Jag undrar om man ska bli kirurg vilka linjer ska man ta i gymnasiet? Eller vilka linjer är bra att ta? Jag har hört om Natur men kan man inte gå i Vård och omsorg? Eller kan man gå fler? Spelar det stor roll utav vad man går i för att utbilda sig via läkarutbildningen i högskola?

18 mar 2020

Vad roligt att du vill bli kirurg! Om du går ett yrkesprogram så behöver du läsa till en del kurser på Komvux efter gymnasiet (eller ett naturvetenskapligt basår på högskola). Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Den kan man bara få från Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning.

Förutom behörigheten för Läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på antagningspoängen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng så det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Eftersom att det är så svårt att komma in på Läkarprogrammet är det vanligt att man läser upp sina betyg på Komvux efter gymnasiet (genom så kallade prövningar) och att man gör högskoleprovet flera gånger.