Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra om jag är skoltrött?

16 mar 2020
Hej! jag är något extremt skoltrött och har alltid haft väldigt svårt i skolan med koncentration osv, jag går stylist linje och överväger på att hoppa av men har inga framtidsplaner som helst. Vill gärna jobba med något stylist relaterat men just nu ser jag inte att jag kommer kunna klara av att gå klart gymnasiet. Skulle det vara möjligt att ta bort de teoretiska ämnena som svenska, engelska och matte men fortfarande kunna ta examen och arbeta efter det?

17 mar 2020

Väldigt tråkigt att du vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata om detta, om det handlar om något specifikt som gör att du inte vill eller orkar plugga längre kan det finnas lösningar som gör din skolgång lite lättare och hjälper dig där det inte känns så bra. Känns det för tufft med takten och att du läser för mycket på en gång kan du prata med din rektor om att läsa ett reducerat program, eller med kuratorn om du känner dig stressad och nere, om det handlar om själva skolan kan du prata med din studie- och yrkesvägledare om att kanske byta program eller skola till något som känns lite bättre!

Om du verkligen inte vill vara kvar på skolan är det bra att du tänker på det ordentligt innan du fattar ett beslut! Detta måste även ske i samråd med dina vårdnadshavare om du är minderårig. Tänk också på att det kan bli svårt att få jobb utan gymnasiebehörighet. Man kan tyvärr inte få examen utan att ha läst allt som ingår i programmet och då har du inte din yrkesexamen som du annars skulle kunna använda för att söka jobb.

Stort lycka till! /Petra, SYV