Kan jag bli forskare efter Ekonomiprogrammet?

16 mar 2020
Hej
Jag går ekonomi och är intresserad om hur jag kan plugga vidare till forskare på universitetet? Kan jag det eller måste jag plugga komvux?

17 mar 2020

Det beror på vilket ämne du vill forska inom. Vill du till exempel forska inom ekonomi, juridik, psykologi, pedagogik mm. så har du behörigheten att läsa det på universitetet utan några kompletteringar. Men om du vill forska inom till exempel något naturvetenskapligt område så behöver du komplettera med naturvetenskapliga kurser på Komvux innan du fortsätter studera det på universitetet. Titta på behörighetskraven för de utbildningar du vill gå på universitetet så du vet om du saknar något eller inte.