Vad räknas som skolk i gymnasiet?

16 mar 2020
Hej, jag går 1:an i gymnasiet och har redan betyg i alla ämnen. Behöver jag gå till skolan eller räknas det som skolk? Riskerar jag att få mitt CSN indraget om inte jag går till vissa lektioner?

17 mar 2020

Det är din skola som kommer att bedöma vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att du lämnar lektionen för tidigt.

Om du är borta vid upprepade tillfällen utan att skolan har godkänt det, ska skolan rapportera det till CSN som skolk. Om du har sammanlagt fyra timmars ogiltig frånvaro under en månad kan det påverka ditt studiebidrag. Du kan läsa mer om hur skolk påverkar CSN här.