Kan jag byta gymnasieprogram?

15 mar 2020
Hej! Jag vill bli apotekare, och jag går på vård och omsorg programmet årskurs 1 andra terminen. Jag har valt detta program istället för naturvetenskapsprogrammet eftersom jag fick inte godkänn på kemi i åk 9, därför jag valt den linje. Jag skulle läsa naturämnen som vi läser inte på VO på komvux efter att klara de 3 åren i vård och omsorg. Men vad som händer är att jag började trivas bra första terminen men sedan andra termin vi har haft praktik som kallas för apl och det är som jag alls kunde trivas med, vi kommer att ha det för 3 år och jag tycker jag kan inte klara det fast det är en stor och viktig del inom detta utbildning. Jag vill byta programmet till natur men jag vet inte om jag kan (jag har F i kemi på nians betyg), så jag vet inte vilken linje kan jag byta till, kanske samhälle. Vad rekommenderar du mig? vad kan jag göra? men säg inte "försöka försätta på detta programmet eftersom jag kan inte".
Med vänliga hälsningar.

17 mar 2020

Vänd dig i första hand till studie- och yrkesvägledaren eller rektorn på din nuvarande skola för att få hjälp och råd för hur du gör för att byta. Om du inte är behörig till Naturvetenskapsprogrammet kan du inte byta till det. Du kan fråga din SYV i din skola om det finns någon möjlighet i din kommun att gå ett introduktionsprogram eller göra prövning på kemin för att du ska kunna bli behörig.

Men annars kan du ju välja ett annat högskoleförberedande program som inte kräver kemi. Till exempel kan du gå ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet som alla ger dig mer av de kurser du behöver för att kunna fortsätta till ett basår och sedan apotekare än vad Vård-och omsorgsprogrammet ger.