Måste man göra högskoleprovet för att komma in på högskolan?

14 mar 2020
Hej, Jag undrar om man behöver göra högskoleprovet för att komma in på sjuksköterska utbildningen på universitetet eller kan dem grundläggande behörigheterna de efterfrågar från gymnasiebetygen räcka? Eller är det mer att högskoleprovet är meriterande?

15 mar 2020

Högskoleprovet är en väg in till högskolan. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper. Man behöver inte göra högskoleprovet för att komma in på högskolan men det är en bra idé om man har behörighet men för låga betyg. Behörighetskraven till utbildningen måste alltid uppfyllas.