Hur höjer jag mina gymnasiebetyg?

13 mar 2020
Hej, jag vet inte om det här är rätt plats att ställa min fråga på, men det är denna hemsida jag har kommit fram till när jag har försökt söka om det på nätet.

Jag har tagit gymnasieexamen för några få år sen, men nu börjar jag känna att det är dags för mig att söka till universitet. Vilket jag har gjort vid fler tillfällen för att se hur jag ligger till på de olika önskade ämnena.

Nu är det så att jag är jätteintresserad av psykologi, men med min gymnasieexamen har jag ungefär 15,45 meritpoäng, men det är lite lite för att komma in på vilket Psykolog-program som helst. Jag pluggade estet- bild och formgivning på gymnasiet och hade rätt så precis-över-medel-betyg som jag förmodligen skulle kunna höja på komvux.

Men min fråga är, ifall det är möjligt för mig att plugga något/några ämnen som inte ingick i mina gymnasieämnen för att höja mitt meritpoäng?

Till exempel: Mitt bild- och formgivnings program hade även inriktningen "Spelgrafik" så vi hade ingen psykologi eller filosofi. Om jag skulle välja att plugga de på komvux, skulle det då höja mitt meritpoäng?

Vad för andra tips har ni annars? Jag vill verkligen höja mig och plugga psykologi mest av allt jag känner till.

Mvh, Tomasz

15 mar 2020

Hej Tomasz,

Nej, du kan inte byta ut något från ditt gymnasiebetyg och på så sätt höja ditt meritvärde om du läser helt nya kurser. De extra kurserna kommer inte att räknas med i ditt meritvärde om det inte behövs ör behörighet eller meritpoäng.

Det du ska göra för att höja betygen är att skriva prövningar i de kurser du redan har. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Du kan också göra högskoleprovet och komma in genom det.