Sök utbildning 👉

Finns det en gymnasieinriktning för de som vill jobba inom militären?

12 mar 2020
jag vill bli polis, brandman eller gå med i militären vad finns det för linjer och inriktningar som har något med det att göra

13 mar 2020

Vad roligt att du vet vad du är intresserad av! Det finns inget nationellt gymnasieprogram som direkt har att göra med någon av dessa saker så du kommer att få vänta tills efter gymnasiet innan du kan rikta in dig helt på dina intressen. Men du kan förbereda dig genom att läsa på om dessa yrken så du vet vad som är viktigt.

Något som är viktigt för alla dessa yrken är att man är i bra form fysiskt och psykiskt och att man är bra på att jobba med människor. För att förbereda dig fysiskt för dessa yrken kan du välja att ha mycket idrott under gymnasiet genom att välja det i ditt individuella val. För att förbereda dig för att jobba med människor kan det vara bra att välja att läsa psykologi. Ett program som innehåller psykologi är Samhällsvetenskapsprogrammet med beteendeinriktning.

Sedan finns det några specialinriktningar som du alltid kan kolla upp ifall det skulle finnas på orten där du vill gå i gymnasiet. Till exempel finns gymnasieskolor som på något sätt är kopplat till militären/Försvarsmakten, t.ex. där skolan samarbetar med poliser, brandmän och militären. Det finns även andra inriktningar där man får jobba med att t.ex. träna tjänstehundar för Försvarsmakten. Här har jag gjort två sökningar, en på "militär" och en på "försvarsmakten", du kan själva välja ort för att se vilka skolor det finns i din närhet: https://www.gymnasium.se/sok/utbildningar?q=militär och https://www.gymnasium.se/sok/utbildningar?q=f%C3%B6rsvarsmakten.

Lycka till!/ Petra, SYV