Kan gymnasieskolan slänga ut mig om jag har hög frånvaro?

10 mar 2020
Hej, om jag har hög frånvaro de vill säga mer än 50%. Kan skolan då slänga ut mig från skolan?

11 mar 2020

'Så här skriver Skolverket: "Om en elev har påbörjat en utbildning och därefter har uteblivit från den under mer än en månad i följd, utan att detta har berott på sjukdom eller beviljad ledighet, ska eleven anses ha avslutat utbildningen." Du kan diskutera med skolans rektor om hur det ser ut för dig just nu. Sedan ska du tänka på att du kan bli återbetalningsskyldig till CSN om man har ogiltig frånvaro.

Om det är så att din skola inte passar dig så kanske du ska fundera på om du ska byta skola till något som kommer passa dig bättre. Eller är det möjligt att du skulle kunna fortsätta på skolan du går nu om du gjorde nån förändring? Allt detta kan du prata om med din Studie- och yrkesvägledare i skolan vilket jag rekommenderar att du gör. Försök ta tag i problemet och hitta en lösning så att du inte går miste om din gymnasieutbildning.