Vilket gymnasieprogram passar om jag vill läsa juridik på högskola?

09 mar 2020
Hej! Jag är en elev som går i 8:an på högstadiet. Jag är eventuellt intresserad av att läsa Juridik efter gymnasiet, men jag är dock inte säker än. Jag har ställt in mig på att gå Samhällsvetenskapsprogrammet, men jag undrar om jag har bättre chanser att komma in på Juridiklinjen om jag läser t.ex Juridikinriktning på Ekonomiprogrammet. Jag har ganska höga betyg, 305 i meritpoäng (lite över B i genomsnittsbetyg.

09 mar 2020

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program och det spelar därför ingen roll om du går Juridikinriktning på Ekonomiprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Du har samma chanser att komma in efter båda program.

Vänligen/Petra,SYV