Hur blir jag mäklare genom ett yrkesprogram?

05 mar 2020
Jag vill bli mäklare men orkar inte gå ett högskoleförberande program. Jag skulle vilja gå ett yrkesprogram eftersom det är mer praktik där. Jag kan gå högskola efter gymnasiet det är inte det som är problemet för förstår ändå att man inte kan blå mäklare på gymnasiet. Men hur gör jag då? Hur blir jag mäklare genom ett yrkesprogram?

05 mar 2020

Vad kul att du vill bli mäklare! Man kan vara mäklare inom finans (aktiemäklare) eller fastighetsmäklare.

Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b.

För fastighetsmäklare så är behörigheten till det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Du får inte alla de kurser som krävs på ett yrkesprogram men när du är klar med gymnasiet kan du läsa på Komvux för att få de kurser du saknar för behörighet.