Sök utbildning 👉

Hur söker jag högskola i USA?

04 mar 2020
Hej.
Jag behöver verkligen hjälp. Jag vill gå Natur och som jag förstår det läser natur endast språk i 1 år. På min skola har vi nästan alltid haft vikarier av olika anledningar vilket gör att jag varken är bäst eller tycker det är kul med tyska. Jag har alltid velat läsa franska och tänkte att jag då kunde byta. Och då förlorar jag merit? Men merit på vad då? För som jag har förstått det så finns det olika meriter? En 2.5 eller något och en 2500p typ? Vad är skillnaden och vad går jag miste om jag ska söka till högskola eller college?
För jag vill, just nu, gärna efter studenten gå på college i USA. Hur omvandlas de svenska betygen till amerikanska? Om jag nu tar franska kommer det dra ner min chans att komma in på college?

MVH
Tilde

19 dec 2023

Hej Tilde,

Vad roligt att du har ett språk som du är motiverad att lära dig! Den poäng som kan påverkas  när man byter språk är meritpoängen i moderna språk som man kan få för språk i steg 3 och 4. Men det är ju inte säkert att du behöver den meritpoängen. Du kanske får meritpoäng från något annat och dessutom beror det på vilken utbildning du vill söka om du får meritpoäng för vissa kurser eller inte. Ska du studera i USA kommer meritpoängen inte vara av betydelse eftersom den bara gäller i Sverige. Här kan du läsa mer om meritpoäng och exakt vilka kurser som kan ge poäng.

Den högsta meritpoängen man kan få är 2,5 poäng. 2500 poäng är den poäng som en gymnasieutbildning består av. Det har inget med meritpoäng att göra utan visar bara hur lång en gymnasieutbildning är.

Det finns många olika skolsystem och skolor kan bedöma svenska betyg på lite olika sätt. De amerikanska universiteten använder följande kriterier för att bedöma ansökande:

• Betyg
  • Kunskapstester
  • Uppsats
  • Rekommendationsbrev

Du kan höra av dig till de skolor du är intresserad av för att få veta vad som gäller för den utbildning du vill gå. Det är skolan som kommer att bedöma dina utländska betyg. För att söka till utbildningar i USA behöver du översätta dina slutbetyg från gymnasiet till engelska. Kraven på översättning varierar från skola till skola. Så även det måste du kolla med skolan det gäller. Här hittar du mer information om studier. USA: https://allastudier.se/tips-o-fakta/studera-i-usa-15829.