Vilket gymnasieprogram ska jag gå för att bli tandläkare?

25 feb 2020
Hej!
Jag är 13 år men har lite svårt att förstå det med gymnasiet. Min dröm var alltid att bli tandläkare och med hjälp av ert webbsida då har jag förstått gå natur är det jag ska sikta på!
Men samtidigt undrade jag om det var nån annan linje som funkar.
Och sist kan jag få en kort text eller instruktioner om hur det med betygen är?
Tack så mycket ! <3

26 feb 2020

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Det är då Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning som ger dig den behörigheten på gymnasiet. Inget annat program eller inriktning kommer att ge dig behörigheten.

Det krävs höga betyg för att komma in på Tandläkarprogrammet så ibland måste man också läsa upp en del betyg på Komvux och/eller göra högskoleprovet innan man kan komma in. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng. Det betyder att du behöver få A i alla kurser för att komma in genom betygen.

Hur betygen fungerar på gymnasiet kan du läsa om här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebetyg-4262.