Sök utbildning 👉

Vad händer om jag får f i högstadiet?

24 feb 2020
jag ska gå in på handel och administration programmet och jag har inte betyg i engelska. Få jag gå in på detta programmet utan engelska eller inte? Kan jag klara engelska där och sen börja studera gymnasiet engelska?

24 feb 2020

För att vara behörig till gymnasiet krävs godkänt betyg i engelska så det är viktigt att du kollar med dina lärare vad du kan göra för att bli godkänd där. Om man inte har behörighet till ett nationellt gymnasieprogram så kan man gå ett Introduktionsprogram där man läser upp sin behörighet. Efter att man har behörigheten så kan man fortsätta till det program man vill gå. Det finns olika Introduktionsprogram så man bör prata med sin Studie-och yrkesvägledare i skolan så att man välja det som passar bäst.Ibland kan man börja programmet man vill gå omgående och samtidigt läsa in det man har f i men det är olika.