👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad gör jag om jag inte klarar idrotten?

11 feb 2020
Hej!
Jag går nu i 7an och jag klarar inte av idrotten i skolan. Jag har haft mycket problem med ångest och klarar inte av fysiska aktiviteter med hela min klass och därför kan jag inte få godkänt i idrott. Jag vet dock att jag kan bara jag inte behöver visa upp mig så fysiskt framför alla, någonting min idrottslärare inte verkar förstå. Hon förstår uppenbarligen inte allvaret i ångest och ser inte detta som ett problem och det känns inte som att hon gör speciellt mycket för att hjälpa mig, jag har ångest och dåliga erfarenheter av idrott från mellanstadiet och vi har haft möten med mina föräldrar men hon verkar fortafande se detta som ett mindre problem än vad jag känner att det är. Min fråga är egentligen bara om det finns möjlighet att plugga upp mitt betyg i idrott senare när jag börjar gymnasiet trots att jag fått f i 9an. Jag vet att jag kan t.ex. simma och jag kan allt men klarar helt enkelt inte av det med alla så jag undrar om jag ändå kan komma in på gymnasie utan godkännt i idrott och plugga upp mitt betyg där då jag vill komma in på högskola efteråt. Kanske värt att nämna att jag vill (i nuläget i alla fall) gå foto på estitetiska programet på gymnasiet.

18 feb 2020

F i idrott påverkar inte din behörighet till gymnasiet. För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan.

Såklart sänker ju ett f ditt snittbetyg så det bästa är om du kan hitta en lösning tillsammans med din skola. Jag rekommenderar att du diskuterar saken med din kurator, skolpsykolog  och/eller din rektor.

Din idrottslärare kan inte hjälpa med ångesten och är inte så insatt i det eftersom hen inte har den utbildningen. Därför är det bättre att ta upp det med din kurator, skolsjuksköterska eller skolpsykolog som är mer insatta i detta. Sedan kan din idrottslärare inte ändra på kursplanen för att underlätta för dig, utan det är något som din rektor måste ta beslut om. Så om du behöver få idrotten anpassad på något sätt är det skolans rektor du ska prata med.