Sök utbildning 👉

Kan man komma in på alternativt urval på Läkarprogrammet?

10 feb 2020
Jag undrar om man kan komma in på Läkarprogrammet i Lund med alternativt urval utan att ha tagit doktorsexamen innan? Och vad krävs för att ta doktorsexamen?

15 feb 2020

3 % av platserna till läkarprogrammet på Lunds universitet tas in via det alternativa urvalet. För att vara med i urvalsgruppen alternativt urval ska du ha avlagt en doktorsexamen motsvarande kraven i högskoleförordningen inom ämnesområdet medicin eller naturvetenskap med biologisk inriktning. Du ska också ha godkänt resultat på inträdesprovet i cell- och vävnadsbiologi. Rangordningen för vilka som kommer in på läkarprogrammet på Lunds universitet baseras också på de sökandes högskoleprovsresultat.