Sök utbildning 👉

Hur gör vi om vi kanske ska flytta under gymnasievalet?

09 feb 2020
Hej.
Min son ska göra gymnasievalet nu. Problemet är att vi NOG ska flytta från Örebro till Stockholm i vår. Om vi inte hittar boende flyttar vi inte. Han har kollat in gymnasier i Stockholm han är intresserad av och även i Örebro. Om han väljer Stockholmsgymnasier och vi inte flyttar... vad händer då? Behöver han välja Örebro skolor också? Kan han bli utan?

Johan Berseus

15 feb 2020

Det låter som att det kan bli lite problematiskt. Om du kommer att byta kommun under eller strax efter antagningen till gymnasiet, behöver du informera om detta till gymnasieantagningen. Läs igenom informationen här: https://www.gyantagningen.se/ansokan-och-antagning/sa-har-ansoker-du/flytta-under-antagningen.html och ta kontakt med de två gymnasieantagningarna och diskutera hur ni bör göra.

Vänligen/ Petra,SYV