Kan jag söka till gymnaiset i Sverige igen?

08 feb 2020
Hejsan! Mitt namn är Saynab och är 16 år gammal! Jag flyttade för ett nytt äventyr rätt efter att jag gick ut 9:an tillsammans med min mamma och två bröder. Det har varit trevligt, men mamma vill gärna åka tillbaka till Sverige, och eftersom att jag redan börjat skola här , så blir det lite rörigt att tänka på hur och vilken klass jag isåfall kommer att hamna i.
När jag kom , så skickades jag till en privat skola och började grade 10 och pluggade systemet IGCSE. Pluggar just nu min andra termin och skulle inte vilja säga att det går så värst bra. Ämnen som jag gör bäst i är endast 4 utav 8 ämnen. Litteratur, Engelska, Historia och Business. Detta har jag nu insätt är ju pga att skolsystemen är olika i olika länder. Och att helt plötsligt plugga alla ämnen på Engelska kanske inte är så enkelt som jag trott. Jag gick ut årskurs 9 med 297,5 i merit och sökte till gymnasieskoler jag alltid viljat gå på och kom in på dem! 2 månader efter ändrade jag mig och ville gärna plugga utomlands och tog chansen när mamma ville flytta. Nu när mamma vill flytta tillbaka, vilket betyder att syskonen och jag måste följa med, undrar jag om det är möjligt att hoppa in på första ring redan nu? Eller är det försent? Måste jag gå om ett år? Hoppas på svar så snart som möjligt!
Mvh Saynab

15 feb 2020

Hej Saynab,

Eftersom du har gått ut grundskolan i Sverige så kan du söka till gymnasiet med dina slutbetyg. Kontakta gymnasieantagningen i den kommun du ska flytta till så får du inloggningsuppgifter och information om valet. Du hittar kontaktuppgifter här: http://antagningskanslier.skr.se/.