Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

04 feb 2020
Hej jag går årskurs 9. nu vill jag söka naturvetenskap eller Teknik och jag har inte mycket betyg jag har bara E på och F på svenska och engelska. jag har bott 2 år i Sverige. vilken ämne tycker ni det är lättare till mig.

13 feb 2020

För att vara behörig till gymnasiet krävs godkänt betyg i engelska och svenska så det är viktigt att du kollar med dina lärare vad du kan göra för att bli godkänd där. Om man inte har behörighet till ett nationellt gymnasieprogram så kan man gå ett Introduktionsprogram där man läser upp sin behörighet. Efter att man har behörigheten så kan man fortsätta till det program man vill gå. Det finns olika Introduktionsprogram så man bör prata med sin Studie-och yrkesvägledare i skolan så att man välja det som passar bäst. Här kan du läsa mer om introduktionsprogrammen: https://www.gymnasium.se/sok/introduktionsprog.