👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur kan man få meritpoäng från gymnasiet?

03 feb 2020
Hej
Jag har förstått att man kan maxa meritpoäng genom att läsa högre kurser i engelska, moderna språk och matte. På den skola min son vill gå (Marina läroverket) så ser poängplanen lite annorlunda ut och som Individuellt val finns endast Eng 7, av de tre.
Han vill gå Ekonomi eller Samhälle. Hur kan man då göra för att ändå få till viktiga meritpoäng till universitetet?
Går det att i efterhand komplettera med övriga kurser på annan skola eller komvux?
Vilken/a kvoter söker man isf då i?

Med vänlig hälsning,
Annelie

13 feb 2020

Hej Annelie,

Du kan läsa om kurserna som kan ge meritpoäng här. Man kan läsa meritpoängskurserna efter gymnasiet också. Du som är behörig med ditt slutbetyg, men som har kompletterat för att höja ditt betyg prövas i både betygsgrupp I och II. I betygsgrupp I med det lägre meritvärdet och i betygsgrupp II med det högre. Det går inte att säga generellt vilken grupp som är mer fördelaktig, eftersom antalet sökande med eller utan kompletteringar skiftar, liksom deras betyg.

Vänligen/Petra,SYV