Sök utbildning 👉

Är det lagligt att inte låta sitt barn välja gymnasieprogram?

30 jan 2020
Hej!
Jag har en vän vars mamma vägrar låta henne välja gymnasium själv. Socialen har sagt till mamman att hon MÅSTE bestämma gymnasium åt sitt barn. Hon får varken bestämma vilket gymnasium hon ska gå på eller vilken inriktning hon vill gå på.
Är det lalgligt? Jag menar för mig låter det absurt.
Skulle uppskatta ett snabbt svar.
Tack!

06 feb 2020

Nej, det är inte lagligt! När det gäller juridisk rätt att välja gymnasieskola skriver Skolverket "Vid ansökan till gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan har eleven rätt att själv besluta om till vilken skola eller utbildning hon eller han vill söka till. Det betyder att ansökan inte behöver undertecknas av vårdnadshavaren."

Det betyder att man kan bestämma själv var man vill gå i skolan. Man gör även sin ansökan själv och undertecknar den själv. Man behöver alltså inte sin vårdnadshavares hjälp med ansökan, så din vän har alla möjligheter att göra sitt val utan någon inblandning. Jag rekommenderar att din vän tar hjälp av skolans studie-och yrkesvägledare för att förklara det för hennes mamma då det trots allt är viktigt att de kommunicerar om det på ett bra sätt.