Sök utbildning 👉

Kan jag gå PRIV utan betyg i matte?

30 jan 2020
Hejsan! Jag går på introduktionsprogram i ett gymnasiet i Malmö stad, jag undrar om man kan komma in på program barn&fritid utan matte betyg för jag kommer inte få godkänt i matte detta året och vill inte stanna här ett år till. Det finns barn&fritid priv, där undrar jag om man kan komma in på priv gymasiet utan matte betyg?

Tack för hjälpen!

12 feb 2020

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan.

PRIV (programinriktat individuella val) är en inriktning inom Introduktionsprogrammet som man läser om man behöver skaffa behörighet till ett specifikt yrkesförberedande gymnasieprogram. PRIV är ett program på ett år där målet är att hjälpa eleverna med övergången till ett yrkesförberedande program så snart man blir behörig, detta kan även vara innan året på PRIV är över och man läser då de kurser som krävs för att kunna gå vidare till. Det krävs godkända betyg i svenska/svenska som andra språk, engelska eller matte och minst fyra andra ämnen för att vara behörig. Du behöver alltså inte matte om du är godkänt i de övriga ämnena.

Prata med din SYV i skolan om att du vill söka till detta program så kan hen hjälpa dig med det.