Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

28 jan 2020
Hej, jag är en kille som ska söka till ett gymnasium, i framtiden vill jag bli typ civilingenjör inom data, teknik, IT eller något liknande och jag tänker att gå naturvetenskapsprogrammet går det lika bra att välja natur istället för teknik eller är teknik den linjen som erbjuder mest civilingenjörs möjligheter. Den enda anledningen varför jag väljer natur är för att det är bredare för man kanske kan ändra sig inom de tre åren man går i gymnasiet men är rädd att teknik är ett mycket bättre val för man får mer kunskap kanske inom civilingenjör. Vad borde jag välja och är man behörig till lika många civilingenjörsutbildningar med någon av de eller är det lika mycket. (Är lika intresserad av båda programmeren)

10 feb 2020

Vad roligt att du vill läsa till civilingenjör! Du bör då välja Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning eller Teknikprogrammet med teknikinriktning om du inte vill behöva lägga till några kurser. Det funkar lika bra med vilket som helst av programmen, de förbereder båda bra för fortsatta studier som civilingenjör men eftersom teknik har inriktningen mot vidare teknikstudier är det möjligt att du tycker att det programmet passar dig bättre.

Titta på vilka kurser som ingår (genom att klicka på länkarna) och fundera på vilka kurser du tror kommer passa dig bäst. Naturvetenskap ger behörighet till fler utbildningar inom naturvetenskap och medicin men väljer man till biologi och mer kemi på Teknikprogrammet med teknikinriktning kan man få samma behörighet där.

Vänligen/ Petra,SYV