Hur mycket måste jag plugga på gymnaiset?

27 jan 2020
Hej, jag går andra terminen i 8:an och funderar mycket över mitt gymnasieval. Den linje jag funderar främst över är natur. Jag har höga betyg i alla ämnen och gillar matte men känner inget större intresse för de flesta NO-ämnena. Min första fråga är då om man borde tycka om alla NO-ämnena för att trivas och klara av naturvetenskapsprogramet? Eller räcker det med att man inte hatar dem?

En annan sak jag funderar över är hur mycket tid man egentligen behöver lägga ner på plugg om man går natur. Jag är van att plugga mycket och kan tänka mig att fortsätta göra så på gymnasiet, men jag undrar om det finns något ungefär på hur mycket tid man behöver lägga ner på plugg hemma? Är det ungefär en timme varje dag, eller mer? I så fall hur länge?

Snart 15-årig tjej

09 feb 2020

Jag förstår att det kan vara svårt att välja! Det är upp till dig hur du vill tänka med gymnasievalet och jag kan tyvärr inte svara på om du kommer att klara ett program eller inte. Man brukar rekommendera att man är intresserad av de ämnen man ska läsa eftersom det är lättare att hålla sig motiverat då. Men du kanske motiveras av något annat?

Alla gymnasieprogram innefattar lika många poäng och inget program ska vara mer studier än något annat. Men generellt så förväntas du ta mer ansvar för dina studier på gymnasiet och lära mer under kortare tid. Jag kan inte svara på hur mycket tid du behöver lägga eftersom det är så individuellt. Men jag kan tipsa om att tänka på din studieteknik för att göra ditt pluggande mer effektivt. Du kan få tips på det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/studieteknik-gymnasiet-11335.