Hur är tempot på gymnasiet jag är intresserad av?

26 jan 2020
Hej jag hete Mira. Jag börjar gymnasium till hösten. Snart ska man ansöka till gymnasiet och jag är väldigt kluven, har inte en får en tid för skugga men håller på att fixa det. Jag vill gärna gå natur programmet men sen upptäckte jag IBDP programmet på Katedral skolan i Växjö, då tänkte jag ta inriktning naturvetenskap ( grupp 4 ). Men jag förstår att det är väldigt högt tempo där och man måste förstå engelska. Jag är rädd att jag inte kommer hänga med för är inte topp eleven men ligger ändå runt C. Jag har alltid velat jobba och studera i England eller något annat land. Men jag undrar hur jag ska tänka, jag vill inte börja där och sedan märka att jag inte hänger med och bli alt för stressad. Tack för svar.

09 feb 2020

Hej Mira,

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Katedral skolan i Växjö och ställer dina frågor till dem. De kan säkert reda ut exakt hur programmet är uppbyggt och kan säker berätta hur deras elever brukar uppleva det. Tempot ska vara detsamma oavsett vilken skola och vilket program man väljer men har man svårt för de ämnen som ingå kanske man upplever det som hårdare.

Vänligen/ Petra,SYV