Sök utbildning 👉

Kan jag gå i sommarskola?

26 jan 2020
Hej!
Jag går första året på naturvetenskapsprogrammet och jag har bestämt mig för att jag ska gå om. Det känns jobbigt, men det är troligtvis vad jag behöver för att jag ska kunna ta ikapp allt som jag har missat när jag har varit sjuk (Har varit inlagd på sjukhus i 3 månader). Min fråga till dig är om man kan läsa gymnasiekurser på sommarlovet? Helst vill jag kunna läsa på distans om det är möjligt, skolan jag går på anordnar inte sommarskola på sommarlovet. Jag och min familj är beredda att betala för kurserna osv.
Att få göra några gymnasiekurser på sommarlovet skulle kännas så skönt för mig, eftersom då behöver jag inte stressa så mycket under det skolår som jag ska gå om. Jag har mycket krav så det skulle bli skönt för mig att kanske kunna ta det lite lugnt med skolarbetet. Då behöver jag inte heller känna mig misslyckad och få ångest över att jag måste gå om ett år på gymnasiet och allting kommer att bli så mycket bättre för mig. Risken för att jag skulle bli skoltrött kommer också att kunna minimeras.

09 feb 2020

Det som krävs för att få gå om ett helt läsår är att man har underkänt i flera ämnen och att man har stora svårigheter att hänga med i undervisningen. Det är rektorn som har rätt att avgöra om du ska få gå om eller inte. Så kolla med rektorn på skolan vad som gäller för dig. Det är med rektorn som du även ska kolla upp de andra möjligheterna som till exempel sommarskola. Det är inget som man betalar för utan det är något som din skola måste erbjuda för att du ska kunna göra det.