Hur blir jag läkare utan Naturvetenskapsprogrammet?

22 jan 2020
Hej, jag heter wilma och jag ska till hösten börja gymnasiet. Snart är det dags att göra valet om vilket gymnasium jag vill gå. I framtiden vill jag bli läkare och jag är väldigt säker på att jag vill bli det. Mitt favorit ämne i skolan är alla NO ämnen men jag har ett problem. Jag har väldigt svårt för matten, jag har D i matte och jag tycker att det är jätte svårt. Jag har tänkt på att gå natur och jag tror att det skulle passa mig eftersom att jag gillar no och vill bli läkare. Men jag har börjar gå på andra tankar att inte välja natur eftersom att det är väldigt svårt matte och jag har alltid haft svårt för det och jag tror inte jag skulle klara av så mycket plugg om jag väljer natur. Jag har hört om att man kan gå ett basår med natur ämnena efter gymnasiet och sedan plugga vidare till läkare, stämmer det?
Jag kanske skulle klara av att få godkänd i matte i natur men jag vill nå dom högre betygen eftersom att man behöver ha bra betyg för att komma in på läkarlinjen. Har hört att man kan plugga upp sitt betyg i t.e.x matte 1c om man fick e i gymnasiet fast på komvux men att det blir mycket svårare att komma in på läkarlinjen och att det blir en jobbig omväg att behöva jobba upp sina ämnen.
Jag funderar istället på att gå ekonomi juridik eftersom att jag vill gå ett högskoleförberedande linje och jag tycker juridik ämnena låter intressant. Där är det även enklare matte som jag är säker på att jag skulle kunna klara av.
Vad ska jag göra? Tack för svar
MVH WILMA

06 feb 2020

Hej Wilma,

Om du vill bli läkare så är det ju Naturvetenskap som kan ge dig den behörigheten och då måste du ju vara beredd på mycket matte. Du får fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid matten. Om du verkligen vill det så tror jag säkert att du klarar det.

Det kan ju också vara så att du inte klarar att få höga betyg i matte när du går på gymnasiet, men det finns chansen att höja betygen genom prövningar på Komvux. Och sen finns ju som sagt Högskoleprovet som ökar dina chanser. Det är ju viktigt att man har tillräckligt hög meritpoäng för att komma in på läkarprogrammet och det är inte ovanligt att man läser upp sina betyg och gör högskoleprovet många gånger innan man kommer in. Det snabbaste är såklart att gå Naturvetenskapsprogrammet och få A i alla ämnen men om man inte får det måste man lägga mer tid på att nå dit.

Att gå ett naturvetenskapligt basår är också ett alternativ men det ersätter inte betygen. Så du måste alltså fortfarande få A i alla ämnen under gymnasiet.