Hur blir jag ambulanssjukvårdare?

21 jan 2020
Hej går på natur natur och är sugen på att byta linje, mina betyg är just nu f i alla ämnen i tvåan men i ettan så hade jag typ hälften A resten B. Varför detta hände var pga av min ”svår depression” . Och nu funderar jag på att byta linje, men är osäker. Mitt drömjobb är att bli ambulanssjukvårdare och undrar vilken väg jag borde ta och hur den ser ut. Alltså ska jag börja om tvåan i natur eller gå i vård och omsorg. Skälet varför jag inte känner för att fortsätta i den skolan jag går på är pga av att både rektorn och lärare har behandlat min situation fruktansvärt och gett mig mer problem med depressionen.

05 feb 2020

Vad tråkigt att höra att du mått dåligt! För att bli ambulanssjukvårdare måste du först gå en vårdutbildning efter studenten (t.ex treårig utbildning till sjuksköterska) och sedan bygga på den med en utbildning inom ambulanssjukvård (på ett år). Det kan även vara så att du måste jobba som sjuksköterska i minst 12 månader innan du kan söka till det sista året där du utbildar dig inom ambulanssjukvård.

För att plugga till sjuksköterska måste du ha grundläggande behörighet plus Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Därför kan det vara bra att gå ett högskoleförberedande program eller möjligtvis ett Vård-och omsorgsprogram som är specialutformat för att ge den behörigheten.

Du kan gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och få hjälp att fundera på vad du vill göra. Sedan kan du också kontakta olika skolor för att kolla var det finns lediga platser. Det är också bra om du kan besöka den nya skolan och försöka försäkra dig om att du kommer att trivas bättre där.