Hur fungerar basår på högskolan?

19 jan 2020
Hej!
Jag går första linje på gymnasiet och läser vård och omsorg men jag vill utbilda mig som tandläkare. Jag vill läsa tekniska basår efter GY men vet inte riktigt hur ska jag gör detta och vad som kommer hända

1. Ska jag söka tekniska basår innan jag tar studenten?
2. Hur långt tar man att läsa på tekniska båsår?
3. Ska jag läsa som gymnasia böcker eller som förkortning?

MVH

04 feb 2020

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Ja, du ska söka till basåret innan du tar studenten. Du måste ha koll på de datum som är viktiga för antagningsprocessen till högskolan och de hittar du här: https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/.

Ett basår är ett år långt och man läser bara de kurser som krävs för behörighet till ett högskoleprogram. Man läser ett tekniskt basår för utbildningar som är tekniska, som till exempel ingenjör, och ett naturvetenskapligt basår för de naturvetenskapliga, som till exempel tandläkare. Du kan titta på högskolornas webbplatser för att se vad behörighetskraven är till basåret, vilka kurser man läser där och vilken kurslitteratur man har.