Kan jag byta språk i grundskolan?

19 jan 2020
Hej! Jag går just nu i nian och läser tyska som modernt språk och det går relativt bra. Enda problemet är att jag inte tycker om tyska överhuvudtaget. Varje gång jag ska ha tyska blir jag ganska omotiverad och stressad. Därför skulle jag vilja byta till spanska och det har jag velat göra ett väldigt bra tag nu. Jag skulle ju kunna gå klart tyskan nu i nian och sedan läsa spanska 1 i gymnasiet. Men helst vill jag inte detta alternativet då det känns ganska meningslöst i och med att jag då ”börjar om” och får dessutom ingen merit till högskolan med spanska 1. Därför skulle jag vilja läsa spanska 3 i ettan, men jag tror inte att jag kommer få läsa spanska 3 eftersom jag nu läst tyska sen sexan. Därför har jag på sistone funderat på om jag ska byta till spanska redan nu i grundskolan så jag kan läsa spanska 3 på gymnasiet, vilket man läser om man fortsätter från grundskolan. Då skulle jag alltså byta till spanska sista terminen i nian, vilket kanske blir lite svårt att komma in i då alla andra redan kan mer spanska än mig. Finns det några tips på hur jag ska gå tillväga? Får man ens byta språk såhär sent? Kan även tillägga att min mamma kan flytande spanska då hon läst det på hög nivå så om jag skulle få svårt med uppgifter osv kan jag ju alltid fråga henne om hjälp. Tack på förhand!

04 feb 2020

Du måste diskutera detta med din skola. Kanske kan det finnas en möjlighet att byta språk redan nu. Om det inte går kan du byta i gymnasiet. Det är sant att du då missar den meritpoängen men det finns andra kurser som kan ge meritpoäng istället.

Lycka till med spanskan! /Petra,SYV