👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli psykolog?

19 jan 2020
hej, jag är 16 år och går min sista termin innan gymnasiet. jag vill nämligen bli psykolog, och gå samhällslinjen (beteende) men tror inte jag har tillräckligt bra betyg för det. har just nu 225 poäng. så vilka ämnen ska jag fokusera mer på? vilka andra linjer är dom bästa ifall jag inte skulle ta mig in på samhälls?

04 feb 2020

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så länge du får dessa kurser så spelar det ingen roll vilket program du går. Alla högskoleförberedande program kan funka men på Humanistiska och Estetiska programmen måste du välja till matte 2.