Hur ska jag välja gymnasieprogram?

19 jan 2020
Hej!
Jag är 15 år och ska välja gymnasium. Tänkte först jag skulle gå natur-sam eftersom jag både är intresserad av miljöfrågor och biologi men också mänskliga rättigheter och politik. Jag är också intresserad av musik och hittade då donnergymnasiet som både har natur-musik och sam-musik, men nu måste jag välja mellan natur och sam😫 Hur ska jag tänka? Är ambitiös och har höga betyg och jag vill både läsa om naturämnena och samhällsämnena. Kan jag få in det med mina individuella val på ngt sätt?

Mvh Isabella

03 feb 2020

Hej Isabella,

Jag förstår att det är svårt att välja bort något men det måste man tyvärr ofta göra för att kunna ta ett beslut. jag rekommenderar att du tar kontakt med skolan och frågar dem om vilka ämnen du kan välja i det individuella valet. Sedan får du fundera vidare på vad du helst vill få med i ditt gymnasieprogram och vad du kanske kan välja bort och ta på fritiden istället.

Lycka till med valet! /Petra,SYV