Vad krävs för att bli psykolog?

18 jan 2020
hej, jag ska gå sambeteende på gymnasiet och efter det söka till psykologprogrammet för det är vad jag vill bli men har hört att det är hög konkursens att komma in och höga antagningspoäng men jag förstår inte gymnasie meriten eller hur dom räknar. såg en annan fråga och då hade det varit med 22,5 och 20 som ni hade svarat är när det var alla A? hur mycket betyder varje betyg i gymnasiet och är högskoleprovet en viktig del? vad ska man göra om man inte kommer in?

03 feb 2020

Vad roligt att du vill bli psykolog! Varje betyg på gymnasiet har ett värde. Gymnasiebetyget E ges värdet 10 och värdet för varje betygssteg därefter ökar med 2,5. Högsta värdet på ett betyg blir då 20. A i alla ämnen ger alltså 20 poäng. Full meritpoäng ger 2,5 poäng till. Du kan läsa om hur betygen fungerar här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebetyg-4262.

Högskoleprovet är en bra idé att göra eftersom man då ökar sina chanser att komma in. Det eftersom man då får söka även i en annan grupp med resultatet från högskoleprovet. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.