Sök utbildning 👉

Hur får jag behörighet till Receptarieprogrammet?

17 jan 2020
Hej jag heter shane och jag går 2 året på gymnasiet vård omsorg programmet, jag vill bli en receptarie och jag har förlängt min kurs i matte, matte 2 och läser inte den och engelska 6 kan jag läsa matte 2 och engelska 6 med dom andra ämnerna jag inte är behörig på naturkunskapbasåret på universitetet?? Efter gymnasiet?

03 feb 2020

Hej Shane,

Vad roligt att du vill bli receptarie! Behörigheten är, som du säkert vet, grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet A11/11).

Eftersom du inte får allt det på Vård-och omsorgsprogrammet kan du söka till ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet. Du kan också läsa kurserna du saknar på Komvux om du saknar behörigheten till naturvetenskapligt basår.

Prata med din skola om möjligheten att lägga till fler kurser redan nu.