Vad ska jag läsa för att få gymnasieexamen?

17 jan 2020
Hejsan!
Det är så har gått ekonomilinjen i gymnasiet och fått 3 F, alltså inte fått en gymnasieexamen. Jag har fått f i matte 2, moderna språk och privatjuridik. Så för att få mitt gymnasieexamen i komvux är det ett måste att plugga matte 2? Och hur många ämnen måste jag läsa upp? Bara upp till 2300 poäng eller?

03 feb 2020

För att få en gymnasieexamen måste man uppfylla vissa krav. Om du läser en kurs i taget på Komvux kan det se lite olika ut än om du skulle läsa ett helt program från början till slut. För att ta examen från gymnasiet behöver man läsa kurser som blir minst 2500 poäng (ibland 2400 poäng på Komvux). Komvux kan även tillåta att man läser lite andra kurser än dem man läste på gymnasiet.

Men för högskoleförberedande examen behöver man alltid läsa och få godkänt i:

Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matte 1

Det är bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren där du ska plugga. Då kan ni tillsammans lägga upp vilka kurser som du måste läsa för att få en gymnasieexamen. Det kan vara till stor hjälp!

Stort lycka till! /Petra, SYV