👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilka kvoter gäller för ansökan till gymnasium?

15 jan 2020
Hej, jag har barn som går i Stockholm International School dvs. SIS som har en särskild kvot på gymnasiet när man söker. Går dessa kvoter att se någonstans? Sedan undrar jag kring ålder och årskurs, de går nu i åttan men är födda 06 dvs. skulle ha gått i sjuan om de gick i svensk skola. Hur blir det när de byter skola till svenskt gymnasium? Hamnar de då med elever som är ett år äldre automatiskt eller kan man göra på olika sätt?

02 feb 2020

Jag är osäker på vilka kvoter du menar. Jag tror det är bäst att du kontaktar skolan direkt så kan de hjälpa dig att reda ut dina funderingar. Troligen får de fortsätta på den nivå de är, men även det är något ni ska reda ut med skolan.