Kan jag gå om åk 1 i gymnasiet?

15 jan 2020
Hej!
Jag vet inte hur ska jag börja men jag går ettan på NA- programmet nu, snart börjar vårtermin.
Jag var så redo för NA innan sommaren 2019. Det var absolut min dröm.
Men under sommaren 2019 har hänt massa dåliga saker med mig.
Jag slutade gå till skolan under nästan hela höstterminen .. men jag fick hjälp på sluten och får det fortfarande.
Saken är att jag vill gå om ettan .. Jag har missat jättemycket och kan inte hinna med något. Jag får panik, stress .. och jag börjar må dåligt en gång till ..

Jag älskar verkligen NA-programmet, men det går inte hinna med ..
Jag mår så dåligt utav allt det här ..
Kan man gå om ettan, samma gymnasie linje?

02 feb 2020

Vad tråkigt att höra att du har mått dåligt! Men du behöver inte stressa över det du missat när du mått dåligt. Det finns lösningar som till exempel att gå om ett år.Det som krävs för att få gå om ett helt läsår är att man har underkänt i flera ämnen och att man har stora svårigheter att hänga med i undervisningen. Det är rektorn har rätt att avgöra om man ska få gå om eller inte. Så prata med din rektor om hur det ser ut för dig.