Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

14 jan 2020
Hej! Just nu så går jag I 8:an, räknas dom betyg som jag gör nu i gymnasiet eller är det bara i nian? Hur ska jag planera mina framtida betyg och val av gymnasium m.m om jag vill bli veterinär?

31 jan 2020

När du söker till en gymnasieskola och ett gymnasieprogram gör du det baserat på dina betyg från högstadiet. Alla dina ämnen under högstadiet är viktiga men det är betygen som du slutligen får i ditt slutbetyg från nian som du söker med.

För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Det är bara Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning som ger den behörigheten på gymnasiet.

Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.