Kan man gå gymnasiet med F i matte?

14 jan 2020
Hej.
jag har en fråga om att tex om jag har f i matte eller någon av de kärnämnen man har och jag har C i i mitt modersmål kan jag då rädda det och komma in i högskoleförberedande program?

31 jan 2020

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. Det är alltså alltid ett krav att ha godkänt i matte för att vara behörig till gymnasiet.

Om det är så att du inte skulle bli godkänd i slutbetyget så finns det Introduktionsprogrammen där man kan läsa upp sin gymnasiebehörighet. Prata med Studie-och yrkesvägledaren om de olika Introduktionsprogrammen så ni får veta mer om det. Här kan ni också läsa lite mer om Introduktionsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/introduktionsprogrammet#moreAboutSearch.