Vad är antagningspoängen till gymnasiet jag vill gå?

14 jan 2020
Hej , jag går i nian och ska göra gymnasieval denna vecka men är rädd för inte komma in nånstans. Jag vill bli läkare och ska välja naturvetenskap och mina betyg är ganska okej men ändå inte det högsta som B t.ex. jag har E i matte och har mellan D-C i kemi osv.. men det beror på att min skolan inte gett oss elever rätt utbildning och vi har haft brist på lärare och missat grunderna. Jag undrar om man kan komma in på naturvetenskap på ett annat sätt?

29 jan 2020

Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Det finns inget annat sätt att komma in på ett gymnasieprogram än med sina betyg från åk 9.