👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram på Komvux?

13 jan 2020
Hej!
Jag heter Karin. Jag är 24år gammal och har bestämt för att studier en ny gymnasie linje.
Tidigare så studerade jag hantverksprogramet. Jag har senare kommit att inse att detta inte alls är för mig och vill nu läsa vård och omsorg. Därför vänder jag mig nu till er med lite frågor om hur jag går tillväga för att göra detta.

Kortfattat så har jag läst upp Svenska 3, Matematik 1a och Samhällskunskap 1a2 på komvux.
Mina frågor är följande ;

1. Måste jag ansöka och sedan läsa en kurs i taget eller finns det ett kurspaket där alla kurser är samlade och kommer en efter en?
2. Om jag måste ansöka och läsa en krs i taget hur får jag ut en gymnasie examen ?
3. Det står att i programmet vård och omsorg så har man individuellt val 200p. Kan jag tillgodoräkna Svenska 3 ch Engelska 6 (som jag läst tidigare) i detta eller måste jag läsa in helt nya kurser som individuellt val?
4. Jag har 650poäng att läsa upp hur mycket läser man på ett år ? Går det att läsa in dessa 650p inom detta år?

Tack så mycket i förhand för svar!
Med vänliga hälsningar / Karin

29 jan 2020

Hej Karin,

Om du vill läsa Vård-och omsorgsprogrammet och redan har en gymnasieexamen kan det bli svårt.Men om du menar att du inte har en gymnasieexamen och vill läsa in den på Vård-och omsorgsprogrammet ska du vända dig till Komvux i din kommun för att se vilka möjligheter det finns för dig att göra det. Om det är möjligt hjälper de dig att göra en studieplan.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så här, utan du måste ta dina frågor med Komvux i den kommun som du är skriven i.

Vänligen/ Petra,SYV