Sök utbildning 👉

Hur kan jag bli tandläkare om jag inte får höga betyg?

13 jan 2020
Hej!
Jag har en fråga som jag har funderat över ett tag. Jag går i vårterminen i nian och jag vill satsa på att bli tandläkare och jag vet vad som krävs men jag är rädd att jag inte kommer lyckas att uppnå dessa krav. Vad händer om jag inte lyckas? har jag ändå möjlighet att bli tandläkare?

29 jan 2020

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Det krävs höga betyg för att komma in på Tandläkarprogrammet men självklart är det inte kört om man inte klarar det under sin gymnasietid. Många läser upp sina betyg på Komvux efter gymnasiet genom så kallade prövningar.

Förutom att höja betygen genom prövningar kan man också skriva högskoleprovet och komma in genom det istället för höga betyg. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.

Lycka till med studierna! /Petra,SYV