Vilka jobb ger mest pengar?

09 jan 2020
Hej, jag går i nian och ska börja gymnasiet nästa läsår. Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor men mina föräldrar vill att jag ska bli läkare. Eftersom om att jag inte är säker på vad jag vill bli tänker jag försöka göra det mina föräldrar tycker är bäst för mig.
En sak som jag är säker på är att jag vill tjäna mycket pengar (inshallah) och därför undrar jag vilken linje i gymnasiet leder till jobb med hög lön eller vilket jobb som ger mest pengar?

28 jan 2020

Det finns inget gymnasieprogram som man kan säga att direkt leder till ett jobb med hög lön. Möjligen då yrkesprogrammen eftersom de leder till att man får ett yrke och kommer ut på arbetsmarknaden direkt efter gymnasiet (vilket gör att man kan få en tidig karriär). De högskoleförberedande programmen ger inte kvalificerade jobb utan efter dem är tanken att man ska plugga vidare och då beror det ju på vad man väljer att plugga till om man får ett jobb med hög lön eller inte.

Här kan du se en lista på vilka yrken/tjänster som har högst lön: https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/?dir=Descending&q=&sort=AverageSalary. Du kan läsa på om de olika yrkena och kolla upp vilken utbildning som krävs om du är intresserad. Om du vill bli läkare så är det Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning som kan ge dig den behörigheten.