Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

07 jan 2020
Hej jag är en tjej som ska välja gymnasieval snart! Jag har bra betyg så det är inga problem att komma in på nån linje. Men jag vet verkligen inte vilken linje jag vill gå. Har funderat lite på vård och omsorg, men vet inte riktigt om jag skulle tycka det var kul att jobba inom vården. Jag vill gärna jobba med människor och hjälpa dom. Har även funderat på Barn och fritid och handels, Men vet liksom inte vilken jag ska välja. Jag vill som sagt jobba med människor och gå ett yrkesförberedande program då jag inte gillar att sitta stilla. Så alltså jag vet inte vilken av dessa program jag ska välja!
Mvh en tjej på 15 år

28 jan 2020

Jag förstår att det är svårt att välja! Du har iallafall bestämt att du vill gå ett yrkesprogram så det är en bra början. Och det verkar som att du är mest intresserad av tre olika yrkesprogram. Om du inte gjort det än så är det såklart bra om du läser på om alla programmen och de yrken som man kan jobba med efter programmen. Du kan till exempel kolla här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-efter-olika-gymnasieprogram-12390. Tänk dock på att vissa av yrkesförslagen kräver vidare utbildning.

När du läst på mycket om programmen och de yrken de kan leda till så kan det vara en bra idé att prata med personer som gått dessa program eller jobbar med dessa yrken. Deras upplevelser kanske inte är samma som du kommer att ha men då får du en liten inblick i hur vardagen kan se ut inom programmen och yrkena.

Till sist kan jag också tipsa om att besöka skolorna och programmen du är intresserad av för att känna efter hur du tror att du skulle trivas där. Man kan gå på öppet hus men man kan ibland också få komma som "elev för en dag" och prova på hur det är att gå i en klass på skolan och programmet.

Lycka till med valet! /Petra,SYV