👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå Komvux under gymnasiet?

05 jan 2020
Hejsan! Jag bor i Stockholm och jag vill ta naturvetenskapsprogrammet i Kungsholmen. Grejen är att jag vill ta kursen *programmering 2 men jag vet att skolan inte erbjuder den kursen. Jag vill ta den den kursen senast sommaren jag tar studenten. Är det möjligt att läsa kursen på distans via komvux under min gymnasietid eller under sommaren efter studenten? Det är helt okej med att läser en utökad studieplan om det behövs.

27 jan 2020

Om du vill läsa på Komvux måste du göra det efter gymnasiet. Så du kan söka till sommaren när du gått ut gymnasiet. Man får dock tänka på att det inte är säkert att man kommer in på Komvux eftersom Komvux prioriterar de som inte har fullständig gymnasieexamen. Då är alternativet att plugga på egen hand och göra en prövning eller att köpa kursen från en privat vuxenutbildare.