Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli astrofysiker?

05 jan 2020
Jag går just nu i åttan men börjar fundera över mitt gymnasieval. Sedan jag var liten har jag alltid velat bli astronom (men nu mer astrofysiker). Jag har läst på mycket om vad för kunskaper som är grundläggande för en utbildning inom astrofysik, är Kitas Teknikprogram lämpligt för detta? Och hur kollar jag upp vad för meritpoäng som krävs? Jag har höga betyg (A) i teknik, matte och fysik, men däremot lägre (E, D) i slöjd och idrott. Jag undrar hur mycket detta kommer påverka min chans att komma in på kitas. Min meritpoäng är 285

27 jan 2020

Vad roligt att du gillar astrofysik! Du bör alltid kolla behörigheten och antagningsstatistiken som gäller för just den utbildning som du vill gå. Men här är ett exempel; för Naturvetenskapligt kandidatprogram, Astronomi och astrofysik på Uppsala Universitet är behörigheten Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Så länge programmet du går innehåller alla de kurserna spelar det ingen roll vilket program du går. Program som ger den behörigheten, utan att man lägger till något, är Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning och Teknikprogrammet med Teknikinriktning.

Antagningsstatistik för högskolor och universitet kan man kolla upp på UHR.se bland annat. Antagningsstatistik för gymnasier hittar du här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.