Svara på antagningsbeskedet utomlands

12 jun 2011
Hej!!
Jag kommer att vara i Spanien under min semester och jag är lite orolig över om jag kommer kunna svara på intagningen genom internet utomlands när hemsidan öppnar eller om det måste vara genom brev, vilket jag inte kan. Från Hanne.

Hej!
Hur antagningen går till kan skilja sig lite mellan olika delar av landet. I Stockholms län gäller exempelvis att om du kommit in på ditt förstahandsval, så behöver du inte tacka ja, eftersom du antas automatiskt. Du kan svara på antagningsbeskedet även om du befinner dig utomlands genom att logga in på gymnasieantagningens hemsida, svara på beskedet, skriva ut ditt svar (detta kanske du kan få hjälp med av receptionen om du bor på hotell, eller på ett internet-café), skriva under och sedan skicka in det till gymnasieantagningen i din kommun.

Rutinerna kan dock som sagt skilja sig mellan orter, så kolla med gymnasieantagningen i din kommun för att veta vad som gäller för dig.