👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur länge kan jag gå kvar i gymnasiet?

04 jan 2020
Hej, jag är 18 eller ska fylla 19 i april och Jag går på handels programmet nu men jag har inte nöjd med den och vill byta till fordons - inriktning transport och min fråga är kommer jag att kvar på gymnasiet tills jag slutar på den nya programmet eller ska jag gå till komvux för att försätta med den. Hoppas att ni ska kunna hjälpa mig.

Tusen tack med hälsningar från Angela

24 jan 2020

Hej Angela,

Åldersgränsen för gymnasiet är att det ska påbörjas det första kalenderhalvåret det år man fyller 20. I praktiken måste du hinna söka och börja när du är 19 år. Om du hinner med det kan du gå klart programmet du har påbörjat även när du blir över 20 år.