Hur ska jag välja gymnasieprogram?

30 dec 2019
Hej nu när det börjar närma sig Gymnasieval så har jag några funderingar. Jag funderar på att gå antingen SAM eller TEK. Vilken linje är det bästa valet? jag vet inte riktigt vad jag vill bli så mitt val kommer baseras på en så bred grund som möjligt, jag vet att NA Ksk i det här fallet är det bästa valet. Men jag har inte så stort intresse för just Biologi och matten kommer nog bli för svår. Med åren som kommer kanske jag då inte kommer årka med det. Jag tror att det lutar åt antingen Mäklare eller någon sorts ekonom som jag vill bli i framtiden men om jag går SAM har jag då ingen möjlighet att bli kanske Ingenjör om jag ändrar mig sen menar jag. Som du troligtvis märker så börjar ångesten komma fram lite smått och jag vill så gärna inte välja fel. Så vad skulle du rekommendera för mig?

22 jan 2020

Vad bra att du funderar på vad du ska välja! Det finns tyvärr inget allmänt bästa val utan det är upp till dig att avgöra vad som blir bäst för dig. Behörigheterna från de olika programmen kan du se och jämföra här: https://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591.

Om du saknar något från dina gymnasiestudier, till exempel behörigheten till ingenjör, så kan du ordna det efter gymnasiet. Så det är inte något större problem om du inte skulle få behörighet för precis allt under din gymnasietid.